TILLBYGGNAD AV SLIPSPELHUSET VID F.D. GÄVLE VARV.

varv_tillbyggnad.html_Sliphus_gamla_frrdet.jpg Ångsliphuset anlades 1883 vid Gefle Varv intill Gavleåns utlopp i Östersjön. Slipspelet användes fram till 1967 och hade sedan dess fallit i glömska. Kustkulturintresset gjorde att ett grupp något äldre och kunniga personer gav sig i kast med uppröjningsarbetet.

Föreningen som också ägnar sig åt Gävle Varvs historik genom åren, har både körning och visning av ånganläggningen. Ett återställande av en förrådsbyggnad ger oss stora möjligheter att exponera maskiner och övrigt tillvarataget material från varvet.

Så var det förr...
Fotot till höger visar hur det såg ut när verksamheten var igång. Här kan man se del av utrustningskajen och tripodkranen. Förrådsbyggnaden användes till förvaring av kol till ångpannan samt reservdelar till slipen.

varv_tillbyggnad_klar.jpg
Här är en beskrivning av bygget straxt före färdigställandet år 2008:
Golv, väggar och tak är på plats. Fönster och dörrar är där dom skall vara. Välkommen in för att se hur det ser ut!
Som alltid är det förstås en mängd efterarbeten, inte minst med tanke på den blivande utställningshallen. Vi har sagt det förut, men gör det gärna igen, hjärtligt tack till alla som har hjälpt oss!


varv_utstallning.jpg En skicklig grävmaskinist med en bra maskin var först på plan då planeringsarbetet påbörjades. Någon decimeter ned påträffades berg. Det blev då avvägningspunkten för grunden. Formsättning var nästa arbetsuppgift och sedan var det bara att välkomna betongen till gjutningen av grunden.

Naturligtvis så blev det tid för en paus, betongen skulle mogna innan snickerierna kunde komma igång. Kraftiga stockar lades ut på singelbädden som underlag för plankgolvet Linoljeinpregnerade plank spikades in över hela sextio kvadratmeter stora ytan. Därmed kunde arbetet med väggarna ta sin början. Takstolarna stod på tur att tillverkas och iordningställas inför det kommande lyftet. Med ett för bygget gynnsamt väder och yrkesskickliga snickare var det god fart på verksamheten.

Och, en vacker dag, stod hela härligheten på plats. Taklagskrans och fest, så klart!

Panelen återstod, något som föreningens medlemmar livligt och glatt satte igång med. Hur många spikar förlåt, skruvar det gick åt, har man ingen aning om. Det blev rätt många tomkartonger. Ett mycket klurigt arbete återstod. Det behövdes en bit tak mellan utställningshallen och sliphuset. Nog så kniviga vinklar och korrugerad plåt på det ena taket och papp på det andra. Glädjande nog, så fanns det föreningsmedlemmar med vilja och kunskap.


varv_utstallning_material.jpg För Er som av olika anledningar inte kan besöka oss och se vårt nya hus, kommer här lite inside info.
Eftersom tidigare byggnad var ett förråd för material till sliphus och maskineriet var det en enklare byggnad. Det fanns inga innerväggar. För att skapa ytor till vårt utställningsmaterial, så har vi nu monterat MDF-skivor på väggarna. Fungerar förträffligt för fotografier!

varv_maskin.jpg Ångmaskinen som tillhörde tripodkranen vid utrustningskajen har fått en hedersplats i utställningshallen. Den är nu ett utomordentligt demonstrationsobjekt i och med att den nu går att driva runt. Fotografier och lite "varvsprylar" har kommit på plats.